LICENȚĂ ZI
DREPT – DR, DOMENIUL DE STUDII – DREPT
Programul de studii Drept este acreditat cu respectarea condițiilor generale și specifice ale ARACIS – Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, în egală măsură cu programul de studii Administrație Publică. Studiile de licenţă sunt concepute dintr-o perspectivă europeană, fiind structurate pe parcursul a patru ani. Programul de studii face parte din domeniul de studii universitare de licenţă Drept. În cadrul său sunt formaţi specialiști în domeniul juridic, asigurându-se pentru aceștia cadrul necesar de calificare superioară. Misiunea strategică a programului de licenţă este de a contribui la specializarea studenţilor în domeniul juridic, prin însușirea de cunoștinţe teoretice solide și dezvoltarea de abilităţi practice și de cercetare, care să le asigure accesul ca profesioniști pe piaţa muncii.
Principale competenţe asigurate
Curricula universitară oferită de această specializare răspunde cerinţelor contemporane ale învăţământului universitar, fiind aliniată la standardele naționale și internaţionale după care se pregătesc specialiști în domeniul juridic, oferind posibilitatea ca absolvenţii să poată intra direct pe piaţa muncii sau să-și continue studiile prin programele de masterat și doctorat. Parcurgerea disciplinelor din planul de învăţământ asigură pregatirea juridică necesară, determinând dezvoltarea de multiple competenţe și aptitudini specifice acestui domeniu, dintre care amintim: ▪ Cunoașterea, înţelegerea și utilizarea conceptelor și teoriilor juridice, precum și a principiilor și metodelor fundamentale specifice mediului juridic; ▪ Explicarea și interpretarea ideilor, proceselor, fenomenelor, stărilor și tendinţelor specifice activităţii juridice, capacitatea de a concepe și redacta acte procesuale și procedurale; ▪ Comunicarea verbală și scrisă în scop profesional în cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, precum și utilizarea tehnologiei informatice moderne pentru tehnoredactare de lucrări, procesare de informaţii și gestionare de baze de date specifice activităţii juridice; ▪ Culegerea, analiza și interpretarea de date și informaţii cantitative și calitative referitoare la o problemă clar definită prin utilizarea de diverse surse alternative în vederea formulării de sinteze și/sau evaluări argumentate pentru decizii și demersuri juridice.
Oportunităţi în carieră
Programul de studii Drept pregătește specialiști în domeniul juridic și anume: magistraţi (judecători și procurori), avocaţi și secretari ai acestora în cadrul societăţilor civile de avocatură sau ai cabinetelor individuale, notari publici și secretari ai acestora; executori judecătorești, conducători carte funciară, grefieri, secretari la instanţele judecătorești și parchete, consilieri juridici la societăţi comerciale, regii autonome sau companii naţionale, funcţionari în administraţia publică centrală și locală, lucrători în poliţie și serviciile de securitate, diplomaţie. Prin gama largă a pregătirii care le este oferită, absolvenţii acestui program de studii au posibilităţi de afirmare și în domenii conexe cu cele juridice, cum sunt: publicistica, arhivistica, învăţământul juridic și administrativ, mediere, iniţierea de afaceri și funcţionari la instituţii bancare, partide politice, instituţii interne și externe privind apărarea drepturilor omului, mediatori, lichidatori, instituţii de arbitraj comercial, consilieri și experţi pe domeniul juridic la structurile parlamentare etc.
Ocupaţii posibile conform COR:
Adjunct al procurorului general – 111101; Administrator judiciar – 241219; Administrator public – 242208; Administrator societate comercială – 242111; Agent consular – 242212; Analist armonizare legislativă – 261912; Asistent de cercetare în domeniul Ştiinţelor juridice – 261916; Asistent director/responsabil de funcţiune (studii superioare) – 243217; Atașat diplomatic – 111232; Auditor intern în sectorul public – 241306; Avocat – 261101; Cercetător în domeniul Ştiinţelor juridice – 261915; Consilier administraţia publică – 242201; Consilier afaceri europene – 242214; Consilier al ministrului – 111205; Consilier armonizare legislativă – 261910; Consilier de probaţiune – 261921; Consilier diplomatic – 111201; Consilier forţă de muncă și Şomaj – 242301; Consilier guvernamental – 111202; Consilier instituţii publice – 111204; Consilier parlamentar – 111230; Consilier prezidenţial – 111229; Consilier proprietate industrială autorizat – 261918; Consilier și consultant juridic – 111203; Consilier vânzări asigurări – 241245; Consul – 111233; Consul general – 111206; Consultant prezidenţial și guvernamental – 111236; Controlor vamal, controlor pentru datoria vamală, agent vamal (studii superioare) – 335106; Curier diplomatic – 243214; Director de cabinet – 111209; Director instituţie publică – 111207; Examinator de stat de specialitate – 242210; Executor bancar – 261917; Executor judecătoresc – 261901; Expert accesare fonduri structurale și de coeziune – 242213; Expert achiziţii publice – 214946; Expert aplicare legislaţie armonizată în domeniul industriei și comerţului – 242219; Expert armonizare legislativă – 261911; Expert centre de perfecţionare – 231006; Expert forţă de muncă și Şomaj – 242302; Expert jurist – 261903; Expert prevenire și combatere a corupţiei – 261920; Expert/ inspector vamal – 335105; Grefier Şef de secţie (Curte de Apel, Tribunal, Parchete) – 121910; Grefier-Şef (Judecătorie, Parchet) – 121909; Inspector asigurări – 241206; Inspector coordonator asigurări – 241246; Inspector de integritate – 242209; Inspector de specialitate asigurări – 241242; Inspector de specialitate forţă de muncă și Şomaj – 242303; Inspector de stat Şef – 111212; Inspector probaţiune – 261922; Inspector în cadrul Inspecţiei Judiciare pentru judecători/ procurori de pe lângă Plenul Consiliului Superior al Magistraturii – 111132; Inspector-Şef al Inspecţiei Judiciare de pe lângă Plenul Consiliului Superior al Magistraturii – 111129; Inspector-Şef în administraţia publică – 111213; Judecător – 261202; Judecător inspector – 261204; Jurisconsult – 261102; Lichidator – 241218; Magistrat-asistent – 261203; Magistrat – asistent – Şef – 111214; Mediator – 243202; Membru al Consiliului Superior al Magistraturii – 111130; Notar – 261906; Organizator/ conceptor / consultant formare – 242403; Prefect – 111218; Președinte Curtea de Conturi a României – 111112; Președinte Curte de Apel – 111111; Președinte de Judecătorie – 111113; Președinte secţie (la Înalta Curte de Casaţie și Justiţie, la Curtea de Apel, Tribunale și Judecătorii) – 111115; Președinte tribunal – 111116; Președinte Înalta Curte de Casaţie și Justiţie – 111110; Prim-adjunct al procurorului general – 111120; Prim-procuror – 111118; Prim-procuror adjunct – 111119; Procuror – 261201; Procuror general – 111122; Procuror Şef de secţie – 111123; Procuror Şef de secţie adjunct – 111124; Profesor în învăţământul gimnazial – 233002; Profesor în învăţământul liceal, postliceal – 233001; Profesor în învăţământul profesional și de maiștri – 232001; Purtător de cuvânt – 243206; Referent – 331309; Referent de specialitate asigurări – 241244; Referent de specialitate forţă de muncă și Şomaj – 242305; Referent relaţii externe – 242215; Registrator carte funciară – 261913; Secretar Parlament – 111126; Secretar diplomatic – 111234; Secretar general – 111219; Secretar general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii – 111131; Secretar general al Guvernului – 111125; Secretar Primărie, Prefectură – 111302; Secretar procuratură – 334201; Specialist sistem asigurări – 241250; Subprefect – 111226; Subsecretar de stat – 111140; Viceconsul – 111235; Vicepreședinte (la Înalta Curte de Casaţie și Justiţie, Curtea de Apel, Tribunale și Judecătorii) – 111128; Şef departament – 111223; Şef laborator criminalistică – 121912; Şef protocol de stat – 111224; Şef serviciu instituţie publică – 111225.
ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ – AP, DOMENIUL DE STUDII – ȘTIINȚE ADMINISTRATIVE
Programul de studii Administraţie Publică este acreditat conform prevederilor impuse de legislaţia în materie din ţara noastră, în acord cu angajamentele asumate prin Declaraţia de la Bologna, precum și cu alte documente de rederință. Studiile de licenţă sunt concepute dintr-o perspectivă europeană, fiind structurate pe parcursul a trei ani. Programul de studii pregătește specialişti în domeniul gestionării treburilor publice, care îşi vor desfăşura activitatea în cadrul autorităţilor administraţiei publice, nefiind limitativ și adresându-se tuturor celor care doresc să urmeze o carieră în domeniul aparatului administrativ. Misiunea programului de studii Administraţie Publică constă în pregătirea de specialişti cu studii superioare în domeniul administraţiei publice centrale şi locale şi al cercetării ştiinţifice de profil. Specializarea asigură dobândirea de către studenţi a cunoştinţelor teoretice şi practice necesare funcţionarilor publici de carieră, care să se integreze cu succes în instituţiile şi autorităţile administraţiei publice.
Principale competenţe asigurate
Principalele competenţe obţinute după parcurgerea disciplinelor din planul de învăţământ al programului de studii Administraţie Publică constau în: ▪ Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea conceptelor şi teoriilor administrative, precum şi a principiilor şi metodelor fundamentale specifice mediului administrativ; ▪ Explicarea şi interpretarea ideilor, proceselor, fenomenelor, stărilor şi tendinţelor specifice activităţii de la nivelul administraţiei publice, contribuind la dezvoltarea capacității absolvenţilor de a soluţiona problemele specifice organizaţiilor publice centrale şi locale; ▪ Aplicarea conceptelor, teoriilor şi metodelor de investigare pentru formularea de proiecte, rapoarte de cercetare, bugete, previziuni şi alte demersuri profesionale; ▪ Utilizarea conceptelor şi principiilor fundamentale de organizare şi funcţionare a structurilor administrative pentru inserţia profesională în instituţii publice şi/sau private; ▪ Identificarea şi aplicarea dispoziţiilor legale cu privire la sistemul administrativ, inclusiv iniţierea şi formularea de propuneri de acte normative şi/sau administrative.
Oportunităţi în carieră
Paleta largă de competenţe dobândite permite absolvenţilor să ocupe posturi diverse în administraţia publică centrală sau locală, în cadrul serviciilor publice descentralizate sau deconcentrate, să participe la studii doctorale și să ocupe posturi didactice în instituţii de învăţământ superior. Prin absolvirea acestei specializări se asigură dobândirea de competențe profesionale și transversale necesare desfășurării activității din domeniul administraţiei publice, de către categoriile de personal necesar autorităţilor publice: funcţionari publici în cadrul diverselor structuri ale administraţiei publice, administratori publici, consultanți pentru administraţie publică, referenți de specialitate pentru administraţie publică, inspector de specialitate în administraţia publică, experți în administraţia publică, consilieri pentru administraţia publică etc.
Principale ocupaţii posibile conform COR:
Administrator public – 242208; Agent de dezvoltare – 242207; Arhivist – 262101; Asistent analist – 241307; Asistent de cercetare în demografie – 212028; Asistent de cercetare în domeniul ştiinţelor juridice – 261916; Asistent director/responsabil de funcţiune (studii superioare) – 243217; Asistent manager – 334303; Bibliotecar (studii superioare) – 262202; Bibliotecar arhivist – 262206; Consilier administraţia publică – 242201; Consilier armonizare legislativă – 261910; Consilier de stare civilă – 242225; Consilier forţă de muncă şi şomaj – 242301; Consultant de securitate – 242113; Consultant în administraţia publică – 242205; Consultant în domeniul forţei de muncă – 242307; Coordonator secretariat studiouri teritoriale – 242105; Documentarist (studii superioare) – 262203; Documentarist ordonanţare logistică – 214137; Expert administraţia publică – 242202; Expert armonizare legislativă – 261911; Expert forţă de muncă şi şomaj – 242302; Expert/specialist în parteneriat public-privat – 242221; Inspector de specialitate forţă de muncă şi şomaj – 242303; Inspector de specialitate în administraţia publică – 242203; Inspector de stare civilă – 242226; Lector carte – 262205; Manager de proiect în parteneriat public privat – 242112; Manager proiect – 242101; Organizator protocol – 243208; Organizator relaţii – 243209; Organizator târguri şi expoziţii – 243210; Prezentator expoziţii – 243211; Profesor în învăţământul liceal, postliceal – 233001; Referent de specialitate forţă de muncă şi şomaj – 242305; Referent de specialitate în administraţia publică – 242204; Referent difuzare carte – 262204; Reglementator – 242206; Secretar administrativ – 334301; Secretar asistent director – 334302; Secretar diplomatic – 111234; Secretar economic (studii superioare) – 263126; Specialist în relaţii de muncă – 242323;
POLIȚIE LOCALĂ – PL, DOMENIUL DE STUDII – ȘTIINȚE ADMINISTRATIVE
Principale competenţe asigurate
CP1 Utilizarea conceptelor și principiilor fundamentale de organizare și funcționare a structurilor administrative pentru inserția profesională în instituții publice și/sau private.
CP2 Identificarea și aplicarea dispozițiilor legale cu privire la sistemul administrativ, inclusiv inițierea și formularea de propuneri de acte normative și/sau administrative.
CP3 Comunicarea orală și scrisă în limba programului de studii și într-o limbă de circulație internațională, a unor mesaje structurate referitoare la o problemă dată din specialitate.
CP4 Organizarea, planificarea și conducerea/coordonarea activităților specifice, precum și aplicarea dispozițiilor legale în domeniile de specialitate.
CP5 Realizarea cooperării profesionale la nivelul unităților, cu alte instituții și în relația cu societatea în vederea soluționării problemelor instituționale specifice.
CP6 Rezolvarea problemelor manageriale la nivelul subunităților prin utilizarea mijloacelor și metodelor specifice domeniului.
CT1 Îndeplinirea la termen în mod riguros eficient și responsabil, a sarcinilor profesionale, cu respectarea principiilor etice și a deontologiei profesionale.
CT2 Aplicarea tehnicilor de relaționare în grup, deprinderea și exercitarea rolurilor specifice în munca de echipă, prin dezvoltarea abilităților de comunicare interpersonală.
CT3 Autoevaluarea nevoii de formare profesională și identificarea resurselor și modalităților de formare și de dezvoltare personală și profesională în scopul inserției și adaptării la cerințele pieței muncii.
Câteva ocupații posibile: Administrator public; Asistent de cabinet; Consilier administrația publică; Consilier instituții publice; Consultant în administrația publică; Expert administrația publică; Facilitator de dezvoltare comunitară; Funcționar în activități comerciale, administrative și prețuri; Inspector de specialitate formare, evaluare și selecție profesională; Inspector de specialitate în administrația publică; Manager proiect; Profesor în învățământul liceal, postliceal; Secretar administrativ.
Licență ID
ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ – AP ID, DOMENIUL DE STUDII – ȘTIINȚE ADMINISTRATIVE
Programul de studii Administraţie Publică este acreditat conform prevederilor impuse de legislaţia în materie din ţara noastră, în acord cu angajamentele asumate prin Declaraţia de la Bologna, precum și cu alte documente de rederință. Studiile de licenţă sunt concepute dintr-o perspectivă europeană, fiind structurate pe parcursul a trei ani. Programul de studii pregătește specialişti în domeniul gestionării treburilor publice, care îşi vor desfăşura activitatea în cadrul autorităţilor administraţiei publice, nefiind limitativ și adresându-se tuturor celor care doresc să urmeze o carieră în domeniul aparatului administrativ. Misiunea programului de studii Administraţie Publică constă în pregătirea de specialişti cu studii superioare în domeniul administraţiei publice centrale şi locale şi al cercetării ştiinţifice de profil. Specializarea asigură dobândirea de către studenţi a cunoştinţelor teoretice şi practice necesare funcţionarilor publici de carieră, care să se integreze cu succes în instituţiile şi autorităţile administraţiei publice.
Principale competenţe asigurate
Principalele competenţe obţinute după parcurgerea disciplinelor din planul de învăţământ al programului de studii Administraţie Publică constau în: ▪ Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea conceptelor şi teoriilor administrative, precum şi a principiilor şi metodelor fundamentale specifice mediului administrativ; ▪ Explicarea şi interpretarea ideilor, proceselor, fenomenelor, stărilor şi tendinţelor specifice activităţii de la nivelul administraţiei publice, contribuind la dezvoltarea capacității absolvenţilor de a soluţiona problemele specifice organizaţiilor publice centrale şi locale; ▪ Aplicarea conceptelor, teoriilor şi metodelor de investigare pentru formularea de proiecte, rapoarte de cercetare, bugete, previziuni şi alte demersuri profesionale; ▪ Utilizarea conceptelor şi principiilor fundamentale de organizare şi funcţionare a structurilor administrative pentru inserţia profesională în instituţii publice şi/sau private; ▪ Identificarea şi aplicarea dispoziţiilor legale cu privire la sistemul administrativ, inclusiv iniţierea şi formularea de propuneri de acte normative şi/sau administrative.
Oportunităţi în carieră
Paleta largă de competenţe dobândite permite absolvenţilor să ocupe posturi diverse în administraţia publică centrală sau locală, în cadrul serviciilor publice descentralizate sau deconcentrate, să participe la studii doctorale și să ocupe posturi didactice în instituţii de învăţământ superior. Prin absolvirea acestei specializări se asigură dobândirea de competențe profesionale și transversale necesare desfășurării activității din domeniul administraţiei publice, de către categoriile de personal necesar autorităţilor publice: funcţionari publici în cadrul diverselor structuri ale administraţiei publice, administratori publici, consultanți pentru administraţie publică, referenți de specialitate pentru administraţie publică, inspector de specialitate în administraţia publică, experți în administraţia publică, consilieri pentru administraţia publică etc.
Principale ocupaţii posibile conform COR:
Administrator public – 242208; Agent de dezvoltare – 242207; Arhivist – 262101; Asistent analist – 241307; Asistent de cercetare în demografie – 212028; Asistent de cercetare în domeniul ştiinţelor juridice – 261916; Asistent director/responsabil de funcţiune (studii superioare) – 243217; Asistent manager – 334303; Bibliotecar (studii superioare) – 262202; Bibliotecar arhivist – 262206; Consilier administraţia publică – 242201; Consilier armonizare legislativă – 261910; Consilier de stare civilă – 242225; Consilier forţă de muncă şi şomaj – 242301; Consultant de securitate – 242113; Consultant în administraţia publică – 242205; Consultant în domeniul forţei de muncă – 242307; Coordonator secretariat studiouri teritoriale – 242105; Documentarist (studii superioare) – 262203; Documentarist ordonanţare logistică – 214137; Expert administraţia publică – 242202; Expert armonizare legislativă – 261911; Expert forţă de muncă şi şomaj – 242302; Expert/specialist în parteneriat public-privat – 242221; Inspector de specialitate forţă de muncă şi şomaj – 242303; Inspector de specialitate în administraţia publică – 242203; Inspector de stare civilă – 242226; Lector carte – 262205; Manager de proiect în parteneriat public privat – 242112; Manager proiect – 242101; Organizator protocol – 243208; Organizator relaţii – 243209; Organizator târguri şi expoziţii – 243210; Prezentator expoziţii – 243211; Profesor în învăţământul liceal, postliceal – 233001; Referent de specialitate forţă de muncă şi şomaj – 242305; Referent de specialitate în administraţia publică – 242204; Referent difuzare carte – 262204; Reglementator – 242206; Secretar administrativ – 334301; Secretar asistent director – 334302; Secretar diplomatic – 111234; Secretar economic (studii superioare) – 263126; Specialist în relaţii de muncă – 242323;
Masterat
DREPT EUROPEAN – DE, DOMENIUL DE STUDII – DREPT
Programul de masterat Drept European este acreditat și se adresează, atât absolvenților cu diplomă de licență în domeniul juridic, cât și absolvenților din alte domenii. Misiunea programului de masterat se încadreaza în profilul Facultatii de Drept și Științe Administrative a Universității “Ștefan cel Mare” din Suceava, identificându-se cu educația de specialitate și cu cercetarea știintifică bazată pe aprofundarea și investigarea teoretico-practică a unor instituții juridice europene.
Misiunea strategică a programului este de a contribui la pregătirea studenților masteranzi, prin însușirea de cunoștințe teoretice solide și dezvoltarea de abilități practice și de cercetare care să le asigure accesul ca profesioniști pe piața muncii din domeniu în context european. Cum orice realitate a vietii profesionale, sociale și personale poate fi exprimată în formă juridică, studiul aprofundat al legislației europene în interdependența cu legislația națională, axat pe teme de actualitate, reprezintă un avantaj major pentru absolvenții acestei specializări. Curriculumul aferent programului de studii de masterat Drept european include discipline de sinteză și de aprofundare în domeniul juridic, discipline obligatorii și opționale, cursuri și seminarii; studiile se finalizează cu o teză de disertație elaborată sub coordonarea unui membru al staff-ului didactic și de cercetare. Scopul final este asigurarea unor competențe juridice generale și de specialitate absolut necesare specialiștilor din domeniile juridic, diplomatic, economic, social ș.a.
Principale competențe profesionale specifice programului de studii
▪ Culegerea de date și informații referitoare la o problemă de drept concretă; analiza și interpretarea acestora. ▪ Analiza și selecția riguroasă a elementelor care să ducă la stabilirea corectă a situațiilor de fapt și încadrarea lor în drept, în vederea adoptării unei soluții. ▪ Asumarea de responsabilități pentru a rezolva probleme și situații concrete, referitoare la cunoașterea și aplicarea legislației. ▪ Capacitatea de a utiliza în practică instrumente specifice instituțiilor de profil specifice dreptului, în fundamentarea de proiecte și programe, precum și în derularea și managementul acestora. ▪ Cunoașterea și aplicarea instituțională a fenomenului socio-juridic, a normelor juridice în formă structurată și organizată pe domeniile întregului sistem de drept. ▪ Explicarea și interpretarea ideilor, proceselor, fenomenelor, stărilor și tendințelor specifice activității în domeniul juridic, în evoluția istorică și în contextul specific societății actuale.
Competențe transversale
▪ Capacitatea de a lucra independent sau în echipă pentru rezolvarea de probleme în contexte și calități profesionale diferite (avocat, judecător, procuror, notar public, consilier juridic, expert etc.).
▪ Autocontrolul învățării și utilizarea eficientă a abilităților lingvistice și a comunicării, precum și accesarea de baze de date cu informații juridice sau baze de date specifice activității din diferitele structuri organizaționale (instanțe, parchete, uniuni profesionale, instituții administrative, entități internaționale). ▪ Comunicarea verbală și scrisă în scop profesional în cel puțin o limbă de circulație internațională. ▪ Capacitatea de a preda cunoștințe specifice modului juridic de gândire și acțiune. ▪ Recunoașterea și respectarea diversității și multiculturalității, aplicarea valorilor și eticii profesiei și executarea responsabilă a unor sarcini profesionale complexe în condiții de autonomie și independență profesională.
Principale abilități specifice
▪ Competențe lingvistice privind limbajul specific dreptului european, atât în limba română, cât și în limbi străine de largă circulație internațională. ▪ Abilități avansate de documentare și redactare, care să-i permită masterandului elaborarea de acte juridice, de lucrări cu caracter științific, referate, eseuri, memorii etc., într-o formă adecvată. ▪ Abilități argumentative și retorice, care să-i permită absolventului să susțină idei și argumente în public sau să pledeze în fața unei instanțe de nivel european. ▪ Abilități de comunicare și interrelaționare, inclusiv într-un mediu multicultural. ▪ Abilitatea de a lucra atât independent, cât și în echipă, pentru a rezolva probleme specifice (pregătire și prezentare de pledoarii în cazuri practice specifice, abilitatea de a se manifesta în cadrul unor workshop-uri, abilitatea de a prezenta o lucrare cu caracter științific în cadrul unei conferințe). ▪ Abilitatea de a planifica și duce la îndeplinire sarcinile specifice rezolvării unor probleme complexe de drept. ▪ Abilitatea de a lucra cu sistemele informatice specifice (hardware și software specializat).
MANAGEMENT ȘI ADMINISTRAȚIE EUROPEANĂ – MAE, DOMENIUL DE STUDII – ȘTIINȚE ADMINISTRATIVE
Programul de studii de masterat Management şi Administraţie Europeană este acreditat conform prevederilor legislative în vigoare. Programul de masterat abordează un domeniu interdisciplinar, aflat la graniţa dintre ştiinţe economice şi ştiinţe administrative şi vizează transmiterea către masteranzi a cunoştinţelor care să le permită viitorilor absolvenţi să îşi construiască şi să îşi consolideze o carieră în instituţiile europene, acordându-le posibilitatea reală de a ocupa funcţii manageriale în sectorul public. Misiunea strategică a programului de masterat este de a contribui la dezvoltarea dimensiunii europene a administraţiei publice în plan local, regional şi naţional, prin specializarea absolvenţilor de învăţământ superior în domeniul managementului şi administraţiei europene, prin însuşirea de cunoştinţe teoretice solide şi prin dezvoltarea de abilităţi practice şi de cercetare, care să le asigure accesul ca profesionişti pe piaţa muncii, în mediul concurenţial european actual şi la studiile doctorale.
Competențe profesionale generale ale programului de studii
▪ Culegerea, analiza şi interpretarea de date şi informaţii din punct de vedere cantitativ si calitativ, din diverse surse alternative, respectiv din contexte profesionale reale şi din literatura de specialitate în domeniu, pentru formularea de argumente, decizii şi demersuri concrete; ▪ Utilizarea unor moduri diverse de comunicare scrisă şi orală, inclusiv în cel puţin una-două limbi de circulaţie internaţională (engleză, franceză); ▪ Utilizarea tehnologiilor informatice pentru activităţi specifice; ▪ Capacitatea de asumare a riscurilor şi responsabilităţilor de a elabora un program personal de autoperfecţionare; ▪ Capacitatea de a acţiona independent şi creativ, de a evalua obiectiv şi constructiv stări critice, de a rezolva creativ probleme şi de a comunica rezultatele în mod convingător; ▪ Culegerea, sintetizarea, analiza şi interpretarea datelor şi informaţiilor din domeniul public european; ▪ Aplicarea de tehnici şi strategii manageriale moderne pentru eficientizarea funcţionării serviciilor publice europene; ▪ Dezvoltarea unor tehnici specializate de acţiune în domeniu (analiză statistică, evaluare etc); ▪ Aplicarea normelor europene; ▪ Atingerea nivelului de performanţă aşteptat în gestionarea reformei administraţiei publice europene.
Competențe de specialitate ale programului de studii
▪ Aplicarea conceptelor, teoriilor şi metodelor de investigare fundamentale din domeniul de studiu, pentru formularea de proiecte şi demersuri profesionale specifice administraţiei comunitare; ▪ Capacitatea de sintetizare şi interpretare a politicilor şi programelor administraţiei publice europene, de rezolvare a unor probleme de bază şi de evaluare a concluziilor posibile; ▪ Analiza de independentă a problemelor publice ale instituţiilor comunitare şi capacitatea de a comunica şi a demonstra soluţiile alese; ▪ Capacitatea de a evalua probleme complexe din sfera instituţional-europeană şi de a comunica în mod demonstrativ rezultatele evaluării proprii; ▪ Abilitatea de identificare, formulare, analiză şi rezolvare de probleme din domeniul economiei şi administraţiei europene; ▪ Adaptarea şi transferul know-how-lui privind formularea şi implementarea strategiilor de management public din statele europene, în sistemul românesc.
Principale competențe transversale
▪ Îndeplinirea la termen, în mod riguros, eficient şi responsabil într-un context motivaţional şi antrenant a sarcinilor profesionale, cu respectarea principiilor etice şi a deontologiei profesionale; ▪ Aplicarea tehnicilor de relaţionare în grup, deprinderea şi exercitarea rolurilor specifice în munca de echipă, prin dezvoltarea abilităţilor de comunicare interpersonală; ▪ Autoevaluarea nevoii de formare profesională și identificarea resurselor și modalităților de formare și dezvoltare personală şi profesională, în scopul inserţiei şi adaptării la cerinţele pieţei muncii.
Principale abilități specifice
▪ Utilizarea integrată a aparatului administrativ, conceptual şi metodologic, în condiţii de informare incompletă, pentru a rezolva probleme teoretice şi practice noi; ▪ Utilizarea nuanţată şi pertinentă de criterii şi metode de evaluare, pentru a formula judecăţi de valoare şi pentru a fundamenta decizii constructive; ▪ Elaborarea de proiecte profesionale şi/sau de cercetare, utilizând inovativ un spectru variat de metode cantitative şi calitative.
Oportunităţi în carieră
Absolvenţii acestui program beneficiază de avantajul corelării competențelor dobândite la studiile de licenţă cu noul program de formare profesională interdisciplinară în domeniul managementului şi administraţiei europene. Aceștia pot ocupa locuri de muncă extrem de diverse, atât în mediul public, cât şi în cel privat: ▪ administraţia publică centrală şi locală; ▪ instituţii şi organisme europene; ▪ instituţii culturale, de cercetare, învăţământ, mass-media; ▪ organizaţii non-guvernamentale etc.
Principalul sector care va putea beneficia de competențele dobândite de către absolvenții acestui program de studii de masterat îl reprezintă administraţia publică (de la nivel central şi local), sector beneficiar al fondurilor europene.